Zo wordt u vindbaar op Amazon

Home / Zo wordt u vindbaar op Amazon

Zo wordt u vindbaar op Amazon

Meer producten verkopen met Amazon-marketing

Voor uw succes op Amazon is het van belang dat u binnen Amazon de juiste marketingstrategie en productfocus kiest. Met welke producten gaat u Amazon veroveren?

Het is belangrijk dat de producten optimaal vindbaar zijn op Amazon. U zult continu uw aanpak moeten optimaliseren om uw zichtbaarheid en succes te vergroten. Hier kunt u werken aan de organische vindbaarheid, maar ook uw conversiepercentage verhogen en tot slot kunt u adverteren op Amazon.

Wat is organische vindbaarheid?

Als u uw producten organisch vindbaar maakt bij Amazon, dan noemen we dit ook wel Amazon-SEO. Allereerst kunt u ervoor kiezen om altijd de goedkoopste te zijn, waardoor u doorgaans als goedkoopste aanbieder wordt getoond in de Amazon Buy Box. In de Buy Box plaatst Amazon een aanbevolen aanbieder per product. Maar ook als u niet de goedkoopste bent, wilt u hoog ranken op zoekwoorden die bezoekers op Amazon intoetsen binnen het zoekvenster. U verbetert uw vindbaarheid door de juiste zoekwoorden te kiezen, deze zoekwoorden in de titels, attributes (bulletpoints) en productbeschrijvingen te verwerken en als laatste de juiste productgroepen en zoekwoorden per product te kiezen. U kunt hiervoor de data van uw Google Analytics en standaard SEO-tools gebruiken om tot de juiste zoekwoorden-strategie te komen. Bij grote hoeveelheden producten is dat een arbeidsintensief proces. Dit proces kan vergemakkelijkt worden met een tool als ProfitWiser. Met deze tool wordt de analyse vereenvoudigd en kunt u relatief eenvoudig uw producten voor Amazon optimaliseren. Als u binnen uw marketingteam onvoldoende capaciteit hiervoor beschikbaar heeft, dan kunt u deze taak aan een gespecialiseerde partij zoals Dexport, initiator van ” Verkopen op Amazon” uitbesteden.

Nog meer belangrijke zaken

Verder is het belangrijk dat u als verkoper goede beoordelingen (reviews) ontvangt. Als u uw fulfilment en klantenservice goed heeft ingericht, dan vertaalt zich dat naar goede beoordelingen. De positieve reviews leiden vervolgens weer tot meer verkoop en betere zichtbaarheid binnen Amazon. Een goede aanvullende tool om de conversie te verhogen, is Amazon Prime. Hiermee bereikt u de meest loyale Amazon-klanten die een vast bedrag per jaar betalen voor de optie Same-Day Delivery en ‘altijd’ gratis verzending. Amazon Prime kunt u alleen inzetten als u gekozen heeft voor een FBA-contract met Amazon. Een andere conversiedriver is de vertoning van uw producten op de Amazon Lightning Deals-pagina. Om hiervoor in aanmerking te komen, heeft u eveneens een FBA-contract nodig en moet u een aanvraag indienen bij Amazon.

De derde optie is het adverteren op Amazon. Op dit moment verloopt het adverteren in Europa door middel van Sponsored Products. Dit systeem is vergelijkbaar met Google Shopping. Het advertentiesysteem van Amazon is echter nog niet zo ver ontwikkeld en biedt veel minder mogelijkheden ter optimalisatie en targeting. Op basis van gekozen zoekwoorden brengt u producten onder de aandacht. Voor de Sponsored Products komen alleen producten in aanmerking die in de Amazon Buy Box worden vertoond. De advertenties verwijzen naar de door u gekozen productpagina binnen Amazon. U kunt de prestaties van de advertenties verbeteren door de zoekwoorden, headlines en kosten per klik te optimaliseren. Het is daarbij van belang dat de zoekwoorden ook daadwerkelijk op de productpagina’s vermeld staan. U betaalt kosten per klik, die tot stand komen op basis van een veilingmodel met andere adverteerders die op dezelfde zoekwoorden bieden. Ook dit werkt op een vergelijkbare manier, zoals u gewend bent bij Google AdWords.

De kosten per klik liggen doorgaans lager dan bij Google AdWords.

© 2017 Verkopen-op-amazon.nl